تهران ۱۷.۶۲° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
در گفت و گو با یک کارشناس بازار سرمایه تشریح شد:

اعتماد از بازار بورس رخت بربست| کوچ سرمایه گذاران از بازار بورس

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار بورس به شرایط عدم اطمینان رسیده است، گفت: متاسفانه حتی وقتی صحبت از حمایت از بورس توسط مسئولان می شود، بازار هیچ روی خوشی به این صحبت های حمایتی از خود نشان نمی دهد.
کد خبر: ۳۷۳۹۹

اعتماد از بازار بورس رخت بربسته است

میثم کریمی در گفت و گو با «معاصر» با بیان این مطلب افزود: دلیل این موضوع آن است که در عمل مشاهده می کند تامین مالی از این بازار صورت می گیرد و نرخ اوراقی که در بازار معامله می شود و محاسبه بازده اوراق (YTM) گاهی اوقات تا 25 درصد نیز می رسد.
وی ادامه داد: با YTM 27 درصد بسیار سخت است کسی حاضر شود که در بورس ضرر کوتاه مدت بدهد. آن هم در شرایطی که بدنه دولت در حال تغییر است. هرچندکه مسئولان بالادستی عوض شده اند، اما هنوز بدنه دولت و مدیران پایین دستی در حال تغییر هستند. لذا در لایه های پایینتر افراد این احتیاط وجود دارد. یعنی سعی می کنند که با حالتی از احتیاط سرمایه گذاری کنند و کارشناسان تلاش می کنند حرکتی نکند که منجر به ریسکی شود که در میان مدت زیر سوال بروند.
کریمی ادامه داد: بنابراین بازار سرمایه در این شرایط قرار گرفته و از طرفی اطلاع ندارد که تبعات برجام برای مردم و شرکت ها چه خواهد بود. سال قبل شرایط بازار بورس را دیدیم و رشد امروز شرکت ها را هم مشاهده کردیم، اما به یک موضوع دقت نکردیم و آن اینکه در ترازنامه سمت هزینه رشد عجیبی کرده است. این رشد عجیب باعث می شود که سودآوری امسال به رغم اینکه فروش ها بهتر شده، زیر سوال برود.


وی تاکید کرد: پس اول عدم قطعیتی که بازار به آن یقین پیدا کرده که متاسفانه سمت حاکمیت است و چندصدایی که با هم تداخل دارند. یعنی بخشی از بدنه حاکمیت که در تیم اقتصادی حضور دارند، با هم همصدا نیستند و هر روز صحبت های مختلفی درباره یارانه و ارز مطرح می شود که فعالان بازار هم این موضوع را مشاهده می کنند. از طرفی هم بازار می ترسد و این ترس ها بیشتر برمی گردد به نابسامانی در تفکر بالادستی که موجب می شود پایین دستی نیز جسارت خود را از دست بدهد.


کریمی ادامه داد: دوم اینکه دولت تامین مالی نامحسوسی را از طریق بازار انجام می دهد. سوم پای تبعات برجام در میان است که چه خواهد شد و درصورت تصویب برجام کدام شرکت ها بهتر می توانند سهام خود را بفروشند و کدام شرکت ها نمی توانند و حتی اگر بفروشند و بخواهند ارز خود را در سامانه نیما وارد کنند، چطور می توانند این ارز را در سامانه داشته باشند و این نرخ هم دستوری است.


وی با بیان اینکه با گذشت نزدیک به ده ماه از سال هنوز نرخ خوراک پالایشگاه و پتروشیمی ها به طور شفاف نیست، افزود: حتی اگر امسال شفاف باشد، برای سال بعد مشخص نیست و این شرایطی که در بازار وجود دارد، مثل این می ماند که مشخص نیست دلار چقدر می خواهد رشد کند.
کریمی با اشاره به عدم قطعیت در بازار سرمایه عنوان کرد: تفاوت بین ریسک و عدم قطعیت این است که در ریسک یک عدد وجود دارد و احتمال شکست و پیروزی قابل برآورد است اما در عدم قطعیت هیچ چشم اندازی وجود ندارد و نمی دانیم که در آینده نزدیک چه اتفاقی می افتد و سند هم مسئولان بالاسری است که نه در سال جاری و نه در سال گذشته دیگر کسی از سند 1404 و چشم انداز 5 ساله صحبت نکرد. چرا که خود حاکمیت هم به روز فکر می کند و بازار هم انعکاسی از رفتارهای مسئولان بالادستی است.


به گفته این کارشناس از طرفی در زمینه اتفاقاتی که در حوزه مالیات و بهره مالکانه می افتد، در این بخش ها هم تناسبی وجود ندارد و میزان فروش و سود قابل برآورد نیست که درنهایت منتهی به چندصدایی مسئولان می شود.
وی تاکید کرد: بازار تا زمانی که به یک تناسب نهایی برسد و تکلیف دولت مشخص شود، همچنان در این حالت به سر می برد و هیچ امیدی به بهبود آن نیست. به رغم اینکه بازار در بسیاری از صنایع بسیار هم ارزنده است، اما خریدار وجود ندارد و به این شرایط چندان خوش بین نیستم.


کریمی درباره وضعیت بورس تا پایان سال گفت: معمولا در انتهای سال بازار سرمایه یک رشدی را تجربه می کند و خوشبختانه اعلام شده که کارگزاری ها را برای تسویه اعتباری چندان تحت فشار قرار ندهند که این بسیار خبر خوبی است. اما بازار باید به این باور برسد که هم از حمایت نهادهای بالاسری برخوردار است و هم تصمیماتی که از منظر سیاسی رخ می دهد کمر بازار را نمی شکند.


وی خاطرنشان کرد: فعالان بازار باید به یقین برسند و حاصل شدن یقین بسیار مهمتر از این است که بگوییم بازار می ارزد یا خیر. اما متاسفانه اعتماد نسبت به بورس بسیار کم شده و این اعتماد چند روزه به دست نمی آید.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز